Keuken Collectief
Naar aanleiding van mijn werk voor de werkgroep Keukenpromotie NL van maart 2012 t/m mei 2013, wil ik wat doen met de ervaring die ik tijdens alle groeps-en individuele gesprekken, met eigenaren en directeuren van keukenindustrie en keukenretail-bedrijven, heb opgedaan. De algemene teneur was dat er wat gedaan moet worden aan het beroerde imago van de keukenbranche. Sterker nog, naar aanleiding van een krantenartikel “Keukenboerenmaffia” is de werkgroep aanvankelijk tot stand gekomen. Ik deel deze breed gedragen mening. Het is een doorn in mijn oog terwijl de keuken zo’n prachtig een veelzijdig product is die juist een prominente plek verdient in huis en ook in onze samenleving. Aangezien deze overtuiging nu leeft in de branche, aangedreven door de nieuwe consument, ben ik met verschillende partijen in bespreking.
In mijn ogen kan het imago op een eenvoudige manier verbeterd worden. Daarvoor moet ik eerst uitleggen hoe het zo gekomen is. Dat is eigenlijk niet zo moeilijk. Het ligt aan de incomplete informatievoorziening omtrent het complexe product keuken wat nooit serieus onderkend is door de branche en ook niet door de consument zelf.
Geschiedenis:
Na de WO II heeft de inbouwkeuken in NL pas echt zijn intrede gedaan. Sindsdien is de vernieuwing steeds gebracht door de keukenapparaten-industrie. Logisch, technologie ontwikkelt razendsnel. Omdat de keuken zo verschrikkelijk veel functies in zich herbergt, is het een zeer adviesgevoelig product. Een keukenverkoper moet van goede huize komen om in zijn uitgebreide keukenadvies al deze functies en noviteiten te beheersen en vervolgens over te brengen op de klant. Dat is over het algemeen niet gebeurd de afgelopen decennia. De keukenverkoper die slechts een paar deelaspecten van keukenadvies beheerste, wist de keuken daarmee al snel te verkopen. Je hoefde er niet echt een expert voor te zijn. Waarom zou je meer kennis en tijd investeren als het ook zo kan? De consument kocht het. Zo ontstond de “snelle keukenhandel” waar vaak met stuntprijzen werd gegooid en een consument die nooit echt tevreden is, vaak heel ontevreden.
Heden: de nieuwe consument
De consument in het digitale tijdperk, informeert zichzelf uitstekend op internet. Hij is zeer kritisch op prijs-kwaliteit verhouding. Soms wil hij best wat meer betalen maar moet dan wel precies weten waarvoor. Daarnaast is de nieuwe consument zeer efficiënt: hij leeft onder een grote tijdsdruk. Als hij het kan betalen laat hij zich graag “ontzorgen” maar wil ook weer precies weten op welk gebied. Transparantie is gewenst. Alle gebakken lucht is vervlogen. Natuurlijk blijft iedere consument een mens: er blijft een “gunfactor” meespelen maar pas nadat de verkoper zijn deskundigheid bewezen heeft en de prijs scherp is.
Toekomst Keukenbranche:
Wanneer de keukenbranche de bril opzet van de nieuwe consument, dus de markt niet langer vanuit het product benadert (hopeloos ouderwets), zijn kennis bundelt en aanbiedt, de keukenadviseur een expert wordt, ligt de wereld straks aan onze voeten. De keukenbranche zal meer omzetten en een hogere winst maken. Daarbij krijgt de keuken in Nederland eindelijk het goede imago wat hij verdient.
Informatievoorziening omtrent keukens verbeteren:
A) Bewustwording van alle aspecten van de keuken en gedragsverandering bewerkstelligen in de keukenbranche;
B) Onafhankelijke keukeninformatie aanbieden (vooral via een website)van alle aspecten van de keuken in de brede zin van het woord:
- Kennis bundelen van branchegenoten tot een kennisplatform voor consumenten, maar ook voor keukenadviseurs!;
- Keukenadviseurs opleiden tot experts;
- Samenwerking zoeken met universiteiten en onderzoeksinstanties om de professionaliteit te verhogen;
- Kennis delen met AMK Duitsland en evt. andere instanties;
C) Gedragen door zoveel mogelijk bedrijven uit de keukenbranche versterkt de geloofwaardigheid, het vertrouwen;
D) Voorbeeld nemen aan AMK Duitsland maar dan in een meer eigentijdse variant met social media en (consumenten)blogs die actief dagelijks beheerd wordt.
Voor een verdere concrete uitwerking van mijn visie op de keukenmarkt ben ik graag bereid hierover mondeling met u van gedachten te wisselen. Ik zie het als mijn taak om de keukenbranche klaar te stomen voor de reeds in gang gezette grote economische omwenteling.
Indien we als branche bereid zijn om informatie te delen en van elkaar te leren, zonder dat we onze identiteit verliezen, zullen we een mooie gezonde toekomst in de keukenbranche tegemoet gaan!
Voorjaar 2014, Olga Kuiper