Nieuwe kansen bij de veranderde keuken-consument

Sinds 2008 is de wereld economie drastisch aan het veranderen. De “luchtballonnen” zijn geknapt. Bedrijven en consumenten zijn op weg naar een reële economie, waarin de markt steeds transparanter wordt en men iedere munt nog eens omdraait voordat hij wordt uitgegeven. Eigenlijk wordt iedere consument zelf ondernemer: alles verandert en niets is zeker. Al is dat voor veel mensen een bedreiging, het biedt ook zoveel kansen: overtollige zaken weggooien geeft een opgeruimde en transparante markt. Daarin is het goed vertoeven, zowel voor de consument als voor bedrijven.

De consument is zeer kritisch op prijs-kwaliteit verhouding. Hij wil best wat meer betalen maar moet dan wel precies weten waarvoor. Daarnaast is de nieuwe consument zeer efficiënt: hij leeft onder een grote tijdsdruk. Als hij het kan betalen laat hij zich graag “ontzorgen” maar wil ook weer precies weten op welk gebied. Transparantie is gewenst. Natuurlijk blijft iedere consument een mens: er blijft een “gunfactor” meespelen maar pas nadat de verkoper zijn deskundigheid bewezen heeft.

Welke rol speelt u als keukenverkoopbedrijf in de “aankoopcyclus” van de consument die op zoek is naar een keuken? Waar bent u goed in beeld en waar kunt u dat optimaliseren? Brengt dit veranderingen met zich mee? Zijn uw werknemers voldoende flexibel en gemotiveerd/leergierig om deze verandering mee vorm te geven?

Veranderen betekent eerst het oude loslaten om plaats te maken voor het nieuwe. Het daagt ons uit grenzen te verleggen. Maar bovenal geeft het energie. Energie die ons als individu verrijkt maar bovendien tot een optimalisering van de teamgeest leidt. Samen sterk staan voor dezelfde uitdaging: een stijgende omzet in steeds veranderende marktomstandigheden te bewerkstelligen voor ons bedrijf.

Ik help u graag deze uitdaging aan te gaan. Met meer dan 20 jaar ervaring in de keukenbranche ontwikkel en geef ik maatwerktrainingen gericht op deze vraagstukken en vele anderen, specifiek voor uw bedrijf. Indien de groep uit max. 10 personen bestaat combineer ik de trainingen met lekker Italiaans eten en dito wijn op mijn thuisbasis. Een geïnspireerde omgeving ondersteunt het besef dat een mooie keuken begint bij lekker eten.

 

Training onderwerpen voor eigenaren/(filiaal)managers van keukenbedrijven

Brainstormsessie: welke kansen zijn er voor uw bedrijf in de veranderde keukenmarkt?

 

Training: Brainstormsessie: welke kansen zijn er voor uw bedrijf in de veranderde keukenmarkt?

Sinds najaar 2008 is de wereld economie drastisch aan het veranderen. De “luchtballonnen” zijn geknapt. Bedrijven en consumenten zijn op weg naar een reële economie, waarin de markt steeds transparanter wordt en men iedere munt nog eens omdraait voordat hij wordt uitgegeven. Eigenlijk wordt iedere consument zelf ondernemer: alles verandert en niets is zeker. Al is dat voor veel mensen een bedreiging, het biedt ook zoveel kansen: overtollige zaken weggooien geeft een opgeruimde en transparante markt. Daarin is het goed vertoeven, zowel voor de consument als voor bedrijven.

Voor wie is de training bedoeld?
Eigenaren, (filiaal)managers van keukenverkoopbedrijven.

Wat leert u?
1. De geschiedenis en ontwikkeling van de keukenbranche: nergens in huis zoveel functionaliteiten verenigd als in de keuken;
2. De keukenconsument toen en de keukenconsument nu;
3. Gestructureerd brainstormen over de kansen die de markt uw bedrijf kan bieden m.b.v. de volgende (vraag)stellingen in overleg:

  • Nooit meer “beginnen met de hoge kast”: van productgericht naar klantgericht verkopen;
  • Optimalisering van uw keuken-verkoop-proces: van de 7 naar de 10!
  • De andere (maatschappelijke) doelstelling van uw bedrijf: modegril of nodig?
  • Transparantie van keukenverkoopprijzen: durft u het aan?
  • De Eco-klant: interessante doelgroep of farce?
  • Design of functionaliteit: de beste combinaties en gedurfde keuzes!

4. Trechteren van nieuwe ideeën tot een hernieuwde visie op uw bedrijf in de veranderde keukenmarkt.

Wat levert het op?
1. Met een nieuwe frisse blik naar alle facetten van de veranderde keukenmarkt leren kijken;
2. “Out of the box” denken: welke rol zou u het liefste vervullen in die veranderde markt zonder aan “uw bagage” te denken;
3. Vernemen hoe anderen of uw teamleden hierover denken;
4. Uw ideeën met andere combineren tot een gestructureerde visie* hoe uw bedrijf in die veranderde markt een rol zou kunnen spelen.

* Met een gestructureerde visie kunt u ervoor kiezen in een volgend traject een gericht plan van aanpak te maken voor uw bedrijf.

Nieuwe kansen voor uw bedrijf bij de veranderde keukenconsument

 

Training: Nieuwe kansen voor uw bedrijf bij de veranderde keukenconsument

In de nieuwe economie wordt iedere consument eigenlijk zelf ondernemer: alles verandert en niets is zeker. Een consument die zichzelf eerst uitgebreid oriënteert op internet en zijn munt nog eens omdraait voordat hij hem uitgeeft. Diezelfde consument laat zich door tijdgebrek graag ontzorgen waar mogelijk, maar pas nadat de verkoper zijn deskundigheid bewezen heeft.

Welke rol speelt u als keukenverkoopbedrijf in de “aankoopcyclus” van de consument die op zoek is naar een keuken? Waar bent u goed in beeld en waar kunt u dat optimaliseren? Uw adviseurs zijn ervaren keukenverkopers maar spelen zij in op de in verandering zijnde consument?

Voor wie is de training bedoeld?
Eigenaren, (filiaal)managers van keukenverkoopbedrijven.

Wat leert u?
1. D
e geschiedenis en ontwikkeling van de keukenbranche: nergens in huis zoveel functionaliteiten verenigd als in de keuken;
2. De consument toen en de consument nu;
3. Theorie aankoopcyclus van de nieuwe consument (adhv doelgroepbepaling);
4. De Verkoopcyclus van uw eigen bedrijf toetsen aan de aankoopcyclus van de nieuwe consument, waar bent u niet in beeld of waar kunt u optimaliseren? 5. Integreren van beide cycli tot een gericht plan van aanpak;
6. Uw keukenadviseurs te informeren, begeleiden en motiveren bij nieuw plan van aanpak: alle neuzen dezelfde kant op: let’s go for it!;
7. Evalueren en bijstellen plan van aanpak.

Wat levert het op?
Voor de zaak:
1. Winst en omzet gaat omhoog door:

  • Geoptimaliseerd verkoopproces wat geheel is afgestemd op de nieuwe consument binnen de doelgroep;
  • Hogere klanttevredenheid;
  • Lagere foutmarge;

2. Blije en gemotiveerde verkopers door sterk verhoogde deskundigheid;
3. Een gemotiveerd en eensgezind team waarbij alle neuzen dezelfde kant op staan;
4. Slagvaardig bedrijf wat de toekomst lachend tegemoet ziet omdat u inspeelt op de dynamiek in de keukenmarkt;

Voor de klant:
1. Hogere klanttevredenheid: een klant die zich begrepen voelt, aandacht krijgt en 100% tevreden is omdat hij de juiste keuken heeft gekocht: deze klant gaat zorgen voor meer klanten door mond op mondreclame;
2. Tijdwinst voor de klant: het aankoopproces verloopt sneller;

Voor de verkoper:
1. Tijdswinst: gericht in 1 keer de juiste offerte maken;
2. Scoringskans verhoogd: al die informatie die de verkoper in de informatiefase inwint, geeft hem straks argumenten bij het afsluiten van de order;
3. Deskundigheid verhoogd: een deskundige verkoper voelt zich zekerder, prettiger, dat straalt hij ook uit en daar koopt een klant graag bij;

 

Veranderen met uw keukenverkoopteam

 

Training: Veranderen met uw keukenverkoopteam

De economie verandert, de consument ook. Is het dan niet logisch dat uw keukenverkoopteam mee verandert?

Veranderen betekent eerst het oude loslaten om plaats te maken voor het nieuwe. Dat is voor veel mensen een (onbewust) heftig proces. Na de bewustwording dat verandering noodzakelijk is, komt de lastige stap om dat bij onszelf toe te laten. Uit je comfortzone treden kost moed en kracht. Dat we ons daarbij kwetsbaar op kunnen stellen in het team is een voorwaarde. Het begrip voor elkaar neemt toe. Wanneer vervolgens ieder teamlid in een veilige omgeving feedback kan ontvangen en geven, maakt dat er een open sfeer ontstaat  met veel vertrouwen voor de toekomst. Immers alle (toekomstige) problemen worden besproken en opgelost: geen berg te hoog, geen uitdaging te groot. Wij kunnen het aan!

Voor wie is de training bedoeld?
Voor eigenaren/filiaalmanagers en verkopers van keukenverkoopbedrijven die met elkaar voor een verandertraject staan in hun bedrijf.

Wat leert u? *
1. Begrijpen wat weerstand tegen veranderen is: welke fases kan een mens doorlopen?;
2. Bewustwording en herkennen van eventuele weerstand bij uzelf;
3. Herkennen van weerstand bij collega’s in uw bedrijf;
4. Actieplan opstellen voor omgaan met weerstand in uw bedrijf aan de hand van een praktisch stappenplan;
5. Uitvoeren van het actieplan en evalueren/verdiepen van praktijkcases.

* Het leren geven en ontvangen van feedback, uitsluitend wanneer dit niet beheerst wordt in uw team.

Wat levert het op?
1. Managers/medewerkers die zich niet (langer) verzetten tegen de onvermijdelijke verandering in uw bedrijf maar die openstaan om dit proces te laten slagen;
2. Het loslaten van weerstanden levert nieuwe energie op voor iedere medewerker: een gemotiveerd en energiek mens met krachtige uitstraling voert zijn werk beter uit;
3. Medewerkers zonder weerstand versterken de teamgeest: samen sterk staan voor dezelfde uitdaging: winst maken in steeds veranderende marktomstandigheden voor uw keukenbedrijf.

“Om mensen in beweging te krijgen moet je weten wat hen tegenhoudt”

Verandering van spijs doet eten (een inspirerend bedrijfsuitje met uw team)

 

Training: Verandering van spijs doet eten (een inspirerend bedrijfsuitje met uw team)

Voor wie is de lekkerbekkentraining bedoeld?
Voor ieder bedrijf of team met 10 deelnemers (max. 12) die een kookworkshop zoeken waarbij je als mens en team geïnspireerd wordt.

Wat leert u?
1. Elkaar te beoordelen op smaak/leerstijl;
2. Zich bewust te worden hoe de andere teamleden jou zien in het team;
3. De theorie van de smaakstijlen gericht op de mens;
4. Een heerlijk gerecht te bereiden in de smaakstijl die je past met een hoop lol;
5. Het verorberen van heerlijke gerechten met je team onder het genot van een passend glas wijn/thee/drankje bij ieder gerecht;
6. Terugkoppeling en handvatten om als mens en als team hiermee je voordeel te doen;
7. Geïnspireerd de deur uit te gaan met een goed gevulde maag al dan niet met passend vervoer.

Wat levert het op?
Ontspannen bedrijfs/teamuitje met een “hoger doel”;
Omzet/moraal gaat omhoog door:
1. Blije en geïnspireerde medewerkers/teamleden;
2. Teamleden die meer begrip hebben gekregen voor elkaar en daardoor meer zullen doen voor elkaar 1+ 1 = 3!
3. Teamleden maken graag onderdeel uit van een gemotiveerd team die leuke dingen doen met elkaar;
4. Het gevoel te hebben dat je er toe doet in je team.

Prijsindicatie:
€ 100,00 per persoon incl. 5 gangendiner en alle drankjes (groepsgrootte min. 6 personen en max. 12 personen)

 

 

Training onderwerpen voor keuken- adviseurs en verkopers

Nieuwe kansen voor keukenadviseurs bij veranderingen in hun keukenverkoopbedrijf

 

Training: Nieuwe kansen voor keukenadviseurs bij veranderingen in hun keukenverkoopbedrijf 

De economie verandert, de consument ook. Is het dan niet logisch dat u en uw keukenverkoopteam mee verandert?

Veranderen betekent eerst het oude loslaten om plaats te maken voor het nieuwe. Dat is voor veel mensen een (onbewust) heftig proces. Na de bewustwording dat verandering noodzakelijk is, komt de lastige stap om dat bij onszelf toe te laten. Uit je comfortzone treden kost moed en kracht. Dat we ons daarbij kwetsbaar op kunnen stellen in het team is een voorwaarde. Het begrip voor elkaar neemt toe. Wanneer vervolgens ieder teamlid in een veilige omgeving feedback kan ontvangen en geven, maakt dat er een open sfeer ontstaat  met veel vertrouwen voor de toekomst. Immers alle (toekomstige) problemen worden besproken en opgelost: geen berg te hoog, geen uitdaging te groot. Wij kunnen het aan!

Voor wie is de training bedoeld?
Voor eigenaren/filiaalmanagers en verkopers van keukenverkoopbedrijven die met elkaar voor een verandertraject staan in hun bedrijf.

Wat leert u? *
1. Begrijpen wat weerstand tegen veranderen is: welke fases kan een mens doorlopen?;
2. Bewustwording en herkennen van eventuele weerstand bij uzelf;
3. Herkennen van weerstand bij collega’s in uw bedrijf;
4. Actieplan opstellen voor omgaan met weerstand in uw bedrijf aan de hand van een praktisch stappenplan;
5. Uitvoeren van het actieplan en evalueren/verdiepen van praktijkcases.

* Het leren geven en ontvangen van feedback, uitsluitend wanneer dit niet beheerst wordt in uw team.

Wat levert het op?
1. Managers/medewerkers die zich niet (langer) verzetten tegen de onvermijdelijke verandering in uw bedrijf maar die openstaan om dit proces te laten slagen;
2. Het loslaten van weerstanden levert nieuwe energie op voor iedere medewerker: een gemotiveerd en energiek mens met krachtige uitstraling voert zijn werk beter uit;
3. Medewerkers zonder weerstand versterken de teamgeest: samen sterk staan voor dezelfde uitdaging: winst maken in steeds veranderende marktomstandigheden voor uw keukenbedrijf.

Flash-zin: “Om mensen in beweging te krijgen moet je weten wat hen tegenhoudt”

100.000 vragen aan de consument die een keuken wil kopen (onderdeel van productgericht naar klantgericht een keuken verkopen)

 

Training: 100.000 vragen aan de consument die een keuken wil kopen (onderdeel van klantgericht een keuken verkopen)

Uitgebreide “kijk in de keuken” bij de consument voordat deze een keuken uitkiest/koopt. Nergens in huis zoveel functionaliteiten verenigd als in de keuken!

Voor wie is de training bedoeld?
Keuken- verkopers, adviseurs, ontwerpers.

Wat leert u?
1. Systematisch en stapsgewijs per functionaliteit de juiste vragen bij de klant neerleggen, waardoor de klant getriggerd wordt goed na te denken om zodoende zijn wensen te formuleren;
2. De klant de juiste keuzes te laten maken dmv luisteren, samenvatten, doorvragen;
3. De klant te laten inzien dat sommige van zijn keuzes tot inconsequenties leiden in design en functionaliteit waardoor de klant toch weer begeleid moet worden naar de voor hem belangrijkste overwegingen zodat hij kan kiezen;
4. Het rangschikken van deze informatie tot een overzichtelijk geheel wat 100% de wensen van de klant weergeeft;
5. Het vertalen van dit overzicht naar een tot in detail kloppende offerte met het juiste ontwerp en de juiste keuze van keukenkasten, keukenapparatuur en accessoires waarin ook alle gewenste functies verenigd zijn.

Wat levert het op?
1. Voor de klant:

  • Hogere klanttevredenheid (een klant die zich begrepen voelt, veel aandacht krijgt en 100% tevreden is omdat hij de juiste keuken heeft gekocht);
  • Wanneer men beter geïnformeerd is, is men o.h.a. bereid een hogere prijs te betalen;
  • Deze klant gaat zorgen voor meer klanten door mond op mondreclame;
  • Tijdwinst: het aankoopproces verloopt sneller;

2. Voor de verkoper (heeft zeer veel informatie van de klant in zijn bezit):

  • Tijdswinst: gericht in 1 keer de juiste offerte maken;
  • Scoringskans verhoogd: al die informatie geeft de verkoper straks argumenten bij het afsluiten van de order;
  • Deskundigheid verhoogd: een deskundige verkoper voelt zich zekerder, prettiger, dat straalt hij ook uit en daar koopt een klant graag bij;

3. Voor de zaak: winst en omzet gaat omhoog door:

  • versneld verkoopproces;
  • hogere klanttevredenheid: bereid om hogere prijs te betalen;
  • Blije en gemotiveerde verkopers door sterk verhoogde deskundigheid;
  • Minder fouten in totale verkoopproces door de juiste informatie.

 

Nooit meer beginnen met de hoge kast: van productgericht naar klantgericht verkopen

 

Training: Nooit meer beginnen met de hoge kast: van productgericht naar klantgericht verkopen

Voor wie is de training bedoeld?
Keuken- adviseurs, verkopers.

Wat leert u?
1. De geschiedenis en ontwikkeling van de keukenbranche: nergens in huis zoveel functionaliteiten verenigd als in de keuken;
2. De consument toen en de consument nu;
3. Bewustwording en acceptatie van de noodzaak tot verandering van sommige processen in de verkoopstrategie van uw keukenbedrijf;
4. Theorie aankoopcyclus van de nieuwe consument (adhv doelgroepbepaling vooraf met management);
5. Vaststellen op welke onderdelen van de aankoopcyclus men kan veranderen of optimaliseren;
6. Gericht trainen op onderdeel (nader te bepalen met management): bijv.

  • De 100.000 vragen bij het informatietraject;
  • LSD techniek beheersen: luisteren, samenvatten, doorvragen;
  • Gerichte klantgerichte verkooptechniek aangepast op doelgroep;
  • Service: zie een klacht als een nieuw verkoopmoment;
  • In leren spelen op continu veranderende consument = kans!

7. Praktische handvatten leren toepassen in de praktijk;
8. Bekwaam zijn met de nieuwe technieken;
9. Bewust zijn van de kracht die je hebt als gemotiveerd team.

Wat levert het op?
Voor de zaak:
1. Winst en omzet gaat omhoog:

  • Geoptimaliseerd verkoopproces wat geheel is afgestemd op de nieuwe consument binnen de doelgroep;
  • Hogere klanttevredenheid;
  • Lagere foutmarge;
  • Hogere prijs;

2. Blije en gemotiveerde verkopers door sterk verhoogde deskundigheid;
3. Een gemotiveerd en eensgezind team waarbij alle neuzen dezelfde kant op staan;
4. Slagvaardig bedrijf wat de toekomst lachend tegemoet ziet omdat u inspeelt op de dynamiek in de keukenmarkt;

Voor de klant:
1. Hogere klanttevredenheid: een klant die zich begrepen voelt, aandacht krijgt en 100% tevreden is omdat hij de juiste keuken heeft gekocht: deze klant is geneigd om meer te betalen en te zorgen voor meer klanten door mond op mondreclame;
2. Tijdwinst voor de klant: het aankoopproces verloopt sneller;

Voor de adviseur/verkoper:
1. Tijdswinst: gericht in 1 keer de juiste offerte maken;
2. Scoringskans verhoogd: al die informatie die de verkoper in de informatiefase inwint, geeft hem straks argumenten bij het afsluiten van de order;
3. Deskundigheid verhoogd: een deskundige verkoper voelt zich zekerder, prettiger, dat straalt hij ook uit en daar koopt een klant graag bij;
4. Het gevoel te hebben een belangrijk onderdeel te zijn van een slagvaardig bedrijf dat lachend de toekomst tegemoet ziet in een steeds veranderende keukenmarkt.

 

Verandering van spijs doet eten (een inspirerend bedrijfsuitje met uw team)

 

Training: Verandering van spijs doet eten (een inspirerend bedrijfsuitje met uw team)

Voor wie is de lekkerbekkentraining bedoeld?
Voor ieder bedrijf of team met 10 deelnemers (max. 12) die een kookworkshop zoeken waarbij je als mens en team geïnspireerd wordt.

Wat leert u?
1. Elkaar te beoordelen op smaak/leerstijl;
2. Zich bewust te worden hoe de andere teamleden jou zien in het team;
3. De theorie van de smaakstijlen gericht op de mens;
4. Een heerlijk gerecht te bereiden in de smaakstijl die je past met een hoop lol;
5. Het verorberen van heerlijke gerechten met je team onder het genot van een passend glas wijn/thee/drankje bij ieder gerecht;
6. Terugkoppeling en handvatten om als mens en als team hiermee je voordeel te doen;
7. Geïnspireerd de deur uit te gaan met een goed gevulde maag al dan niet met passend vervoer.

Wat levert het op?
Ontspannen bedrijfs/teamuitje met een “hoger doel”;
Omzet/moraal gaat omhoog door:
1. Blije en geïnspireerde medewerkers/teamleden;
2. Teamleden die meer begrip hebben gekregen voor elkaar en daardoor meer zullen doen voor elkaar 1+ 1 = 3!
3. Teamleden maken graag onderdeel uit van een gemotiveerd team die leuke dingen doen met elkaar;
4. Het gevoel te hebben dat je er toe doet in je team.

Prijsindicatie:
€ 100,00 per persoon incl. 5 gangendiner en alle drankjes (groepsgrootte min. 6 personen en max. 12 personen)

 

NIEUW: Training-en coaching concepten voor de keukenretail 2019

  1. “Omzetboost voor keukenretailers”: voor als je omzet en/of winst wegzakt.
  2. “Keukenretailer, optimaliseer je verkoopmarges anno 2019”: wanneer je marge te mager wordt.
  3. “Kennisboost voor keukenadviseurs”: beter geïnformeerd = beter verkocht
  4. “De altijdverkoopmethode voor keukenadviseurs”: wanneer je verkoopstrategie effectiever moet zijn.
  5. “Hoe bind je de juiste keukenadviseur aan jouw bedrijf?”: werken aan je visie
  6. “Tijdbesparingsmodus voor managers in keukenretail”: met aandacht voor je medewerkers als key-word.
  7. “De foutenverdelger voor keukenretailers”: fouten maken kost teveel geld!
  8. “Klanttevredenheid in de lift”: maak de inhaalrace naar boven”
  9. “Showroom-update-boost voor weinig”: de crisis overleefd maar geen spek op de botten.

NIEUW: Training-en coaching concepten voor fabrikanten, importeurs/agenten in de keukenbranche 2019

  1. “Verkoop-mijn-product-boost”: waarom verkoopt de keukenretail jouw product te weining?
  2. “Bind-de-juiste-retailer-modus”: hoe bind je ze als de concurrentie op de loer ligt?
  3. “Onderscheidend-vermogen-optimizer”: als je onderscheidend vermogen onduidelijk is.
  4. “Vitalizer effectieve verkoopvaardigheden”: als je te weinig verkoopt
  5. “Optimaliseer je verkoopmarges anno 2019”: wanneer je marge te mager wordt.
  6. “Aantrekkingskrachtpatser voor jouw bedrijf”: omdat je de juiste verkoopmedewerkers maar niet kunt vinden.