De gelijknamige rubriek uit de krant, die ik lees aan de ontbijttafel op deze heerlijke zon- nige voorjaarsochtend, zet me aan het denken: wat als deze kop niet over mensen gaat maar over keukens? Chronologisch ga ik de levensloop van mijn eigen nieuwe keuken na. Ondanks de voor mijn gevoel redelijk vlekkeloze geboorte, ontdek ik toch wat onef- fenheden: de aannemer die de aansluitingen voor het keukeneiland op de verkeerde plek had gemaakt, waar we twee dagen voor de verhuizing achterkwamen… het geeft wat improviseerwerk!
Daarnaast heb ik maanden in het donker in m’n pannen staan roeren omdat de verlichting van mijn beide afzuigkappen kapot was. Dat laatste valt vrij moeilijk uit te leggen aan alle bezoekers (lees potentiële kopers) die bij mij dan logischerwijs op de keuken gefixeerd zijn. Een keuken waar je zo veel geld voor betaalt! Uit Italië of niet uit Italië, de nieuwe consument pikt het gewoon niet meer. Het totale proces moet kloppen nu. En om eerlijk te zijn, ik kom het nog zo weinig tegen in onze branche.
Hoe is dat bij de keukens die u verkoopt? Van de wieg tot het graf? Allereerst uw showroom: is die up-to date, opgeruimd, hangt er een fijne sfeer? Ziet de consument daar wat hij straks ook thuis krijgt?
Over de keuken: is het ontwerp van het model, door de designer van de producent, onderscheidend en goed om mee te werken? Deelt u zijn visie? Of zoals ontwerper Mendini elders in dit blad zegt: ‘Ik stel eigenlijk nooit iets voor wat niet kan: het moet qua productiewijze realiseerbaar zijn’. Sluit uw ontwerp echt aan bij de wensen van de klant, de 100.000 vragen in plaats van kasten schuiven?
Bent u echt deskundig met betrekking tot alle meubels en apparatuur die u verkoopt? Werkt u met een producent die constante kwaliteit levert en zich aan alle afspraken houdt? Is de installatie goed voorbereid en de uitvoerder vakkundig? Hoe gaat u om met service? Ziet u een controle achteraf ook na jaren als een nieuw verkoopmoment? Is het geleverde product duurzaam, eco-proof of kan het zelfs gerecycled worden? Wordt de consument tijdens het gehele proces goed geïnformeerd?
Kortom: loop het hele parcours van de door u verkochte keukens eens kritisch na, van de wieg tot het graf. En wees niet tevreden met een 7 of een 8, maar ga voor de 10!
Olga Kuiper