Alles is er klaar voor na een lange winter van ieder weekend barre trainingen in de kou met gevoelstemperaturen van soms -10, de ijspegels aan haar neus, haar tenen halfbevroren in haar waterdichte sokken. Nu is het zover. De boot in de haven van Stellendam, de lekkage verholpen, de boterhammen gesmeerd: het nieuwe zeilseizoen voor dochterlief met Team Heiner Talents is begonnen. Het team is goed voorbereid. De verwachtingen hooggespannen. Na de 1e dag van de zeilrace lukt het me maar niet om contact met haar te krijgen. Ze appt dat ze gaat bellen maar de werkelijkheid is dat ze zo verschrikkelijk baalt van het slechte resultaat van die dag en met haar team wil evalueren over wat er misging.

Hun coach Roy Heiner is er duidelijk over: “je zeilt omdat je er blij van wordt en als je de beste wilt worden, maak dan vooral fouten, los het zelf op en leer er veel van”. Roy, die zelf vele zeiltitels in de wacht sleepte en 4 keer uitkwam op de Olympische Spelen, is voor mij de Koning van het coachend leiderschap: “Zelf ontdekken, fouten maken, leren, uitvinden” zijn sleutelwoorden van hem. Ik geef ze graag mee aan ieder mens die ik train en coach. Vooral aan managers.

Momenteel merk ik dat veel keukenbedrijven hun processen aan het optimaliseren zijn om efficiënter te werken. Dat is perfect en noodzakelijk in deze tijd, maar vergeet niet dat je de mensen erbij nodig hebt om dit te laten slagen en gun hen de ontwikkeling die daarbij hoort.

Beste manager, geef je medewerkers de ruimte om fouten te maken en zorg voor een veilige cultuur waarin je die fouten bespreekbaar maakt. Geef iemand een tweede kans na het verprutsen van een project, hij zal niet snel dezelfde fout maken. Geef zelf het goede voorbeeld en stel je kwetsbaar op.

Een bedrijf zonder een dergelijke open bedrijfscultuur komt minder toe aan vernieuwing. Medewerkers voelen zich vaak onveilig. Fouten worden niet getolereerd, dus verborgen. De georganiseerde domheid is geboren: een dergelijke cultuur verhindert de ontwikkeling van kennis, het wordt niet gedeeld en zal uiteindelijk vergeten worden, alle geoptimaliseerde bedrijfsprocessen ten spijt. Fouten maken mag dus!

En mijn dochter? Die belde na de 2e racedag monter op dat ze gewonnen hadden en dat ze een potje had zitten janken van puur geluk. Zonder falen, geen succes 🙂

Olga Kuiper
redactie@qumedia.nl