De eerste twee maanden van het jaar, wennen zal ik nooit aan die sombere koude bende buiten. Maar binnen is het warm en staan we open en verwachtingsvol met elkaar te praten op de beurs: maar wat als die klant niet binnenkomt Olga? Je bedoelt de bestaande? Heb je die goed in beeld? Zeggen dat hij blij is en hopen dat het rondverteld wordt, is niet genoeg! De bestaande klant is bij zovelen een ondergeschoven kind, terwijl je er relatief weinig moeite voor hoeft te doen.
Nou ja, je moet wel een beetje met de billen bloot en open staan om te leren van je klant. Want die klant geeft je heus niet voor elk onderdeel van het aankoopproces tot en met installeren een tien. Maar wat als het een zeven is? Beste klant, wat moet ik dan doen om er een tien van te maken? Wil je eens met me meedenken? Ik wil het graag beter doen! Nou, dat willen veel klanten maar al te graag. Leuk zelfs! Uiteindelijk blijft er een clubje ‘meedenkers’ over en die willen echt graag ambassadeur worden! Wel vragen hè?
Natuurlijk hebben je ambassadeurs privileges. Ze worden eens per jaar uitgenodigd aan de dis in de showroom waar een zelfgekozen thema besproken wordt onder het genot van lekkere (zelf te maken?) gerechten en heerlijke bijpassende wijn. Ondertussen bewonderen ze je nieuwste keukenmodellen. Hierbij wordt ook de Award uitgereikt voor de ambassadeur met het beste praktische idee waar je als keukenondernemer dat jaar je voordeel mee kon doen.
De bestaande klant die liever een ‘achtergrondcontact’ is, wordt jaarlijks uitgenodigd voor een event in de showroom en krijgt een etentje voor twee aangeboden in een goed restaurant in de buurt als hij een nieuwe klant aanbrengt. Een jaar na de oplevering van zijn keuken krijgt die een gratis servicebeurt aangeboden (nieuw verkoopmoment). Natuurlijk heeft hij ook cijfers gegeven voor je diensten en is hij een goede referentie op je website, waar nieuwe klanten zich vergapen aan je mooie keukens en je perfecte concept! Als daar niet over getwitterd wordt?
De traffic in je showroom mag op dit moment dan niet naar tevredenheid zijn, pak die bestaande klant maar eens goed beet. Het enige wat je hoeft te vragen is of hij je referentie wil zijn. Met een deftig woord: ambassadeur!
Waar wacht je op?
Olga Kuiper