Samen wonen
Het is een heldere doordeweekse dag als ik binnenstap bij een van mijn verkooppunten. Tal van interieurbladen en stalen bezaaien de koffie tafel. “Is het voorjaar in je bol geslagen?” vraag ik Jan als ik mijn jas ondertussen ophang.
“Tja”, zegt Jan, die onlangs zijn toonzaal renoveerde tot een tip top up-to-date showroom. “Je weet Ol, ik zit niet stil… Ik moet steeds vaker nee verkopen tegen goeie keukenklanten als ze mij ook vragen om een badkamer te maken of de vloer af te werken. Dat soort zaken heb ik niet in huis. Moet je zien wat ik had kunnen verdienen met zo’n totaalproject. Dus ik wil uitbreiden…”
“Hoe uitbreiden?” Pfff, zucht ik, we zijn net klaar. “Nou gewoon, het buurpand naast me is vrij. Dat koop ik en daar ga ik in badkamers, vloeren, woontextiel en verlichting doen.” Mmm… fikse investering, en wie gaat het bemannen? “Eh ja, investeren doet de bank hopelijk en wij kunnen zelf al lerende die extra’s verkopen.”
Ik denk hardop mee. Ambitieus idee Jan, maar je kunt ook eerst wat andere stappen zetten die vrijwel geen tijd en geld kosten en geen risico met zich meebrengen. Zoek op internet, stap in de auto op zoek naar collega’s in de woonbranche die op ongeveer hetzelfde niveau en in dezelfde stijl als jullie adviseren. Maak kennis met ze en proef de sfeer. Pols of zij zouden voelen voor het doorverwijzen van klanten naar elkaar met gesloten beurzen, maar dan niet te vrijblijvend. Maak een vervolgafspraak en spreek elkaars offertes en projecten door. Tast af of jullie adviesstijl overeenkomt. Als dat lijkt te klikken, spreek je een proefperiode af en evalueert daarna hoe het gegaan is. Het kan bijvoorbeeld niet zo zijn dat de één wel klanten doorverwijst en de ander niet. Je kunt vervolgens regelmatig afspreken met de groep collega’s, ieder uit zijn betreffende wooncategorie.
Deze methode kan erg effectief zijn. Het begint heel eenvoudig. Je kunt ervoor kiezen om dat zo te laten. Je kunt na een tijd ook een stap verder gaan door gezamenlijk te adverteren of zelfs uiteindelijk samen een pand te betrekken waarin het totale woonconcept wordt aangeboden. Het grote voordeel is dat je elkaars werkwijze dan al kent en dat de schoenmaker zich bij z’n leest houdt. Want klanten die bij een speciaalzaak keukens kopen, willen ook op dat hoge niveau in andere woon-deelgebieden deskundig geadviseerd worden door een echte specialist, en niet door iemand die het erbij doet.
“Mooi”, grinnikt Jan. “Ja, je kreeg het even warm hè Ol? Ik zelf trouwens ook.”