In balans

Ik heb nog even tijd voor een bezoek aan een collega-keukenshowroom in de buurt van een van mijn verkooppunten. Zo blijf ik op de hoogte wat er speelt in de markt. In de etalage zie ik een prachtige designkeuken staan en pal daarnaast… hè? Een model van een wel heel andere stijl. Als ik binnen rondkijk, blijkt de etalage een getrouwe weergave van de gehele zaak. Wanneer ik een praatje maak met de adviseur krijg ik een déja vu van jaren geleden: hoe vaak maakte ik in het begin niet mee dat mijn verkooppunt alvast even snel een showroomkeuken had ontworpen en besteld voor de lege plek die eergisteren ‘opeens’ was ontstaan? “Luister Ol, het was niet de afspraak, maar ik kan me geen showroom met lege plekken veroorloven”.

“Nee”, zei ik dan, “Je kunt je wel een showroom veroorloven met ad hoc geplaatste keukens die kris kras door elkaar staan? En waarvan later blijkt dat het werkblad eigenlijk toch veel beter bij die andere keuken past? Oh, en ook jammer dat het alweer een keuken op een plint is, daar zijn er al vier van. Je miste toch duidelijk een hangende keuken?”

“Denk je dat de consument hier eenheid in kan ontdekken, laat staan een stijl? Beste man, de klant van tegenwoordig wil duidelijkheid. Hij wil een concept zien, nee, geen eenheidsworst. Je kunt uitstekend een paar verschillende stijlen laten zien maar presenteer het conceptmatig.

Hoe je dat doet? Regeren is vooruitzien Huub, dus je maakt van tevoren, ik zeg dus ‘van tevoren’ een totaalontwerp van je showroom waarin je de weinige merken die je voert, een eigen gezicht geeft. Van tevoren plannen maakt dat je alle verschillende materialen, kleuren, opstellingen, werkbladen etc. in een mooi geheel kunt laten zien.”

“Nee Huub, ik weet dat je geen geldboom in de tuin hebt staan. Natuurlijk verkoop je eerst één voor één je bestaande showroomkeukens uit. De lege plekken vul je vervolgens gefaseerd in met de nieuwe keukens uit je plan. In stappen dus, maar wel volgens plan. Goed voor de balans in je portemonnee en voor die in je showroom. Het zal uiteindelijk vooral de klant het vertrouwen geven om bij jou te kopen want jij weet waar je mee bezig bent.”

Dit zei ik jaren terug. Nu loop ik hier in een vreemde winkel en het opgeluchte gevoel dat het mijn dealer niet is. Hoewel, het blijft een uit daging om alles om me heen in evenwicht te brengen. Dus met een beetje jeukende vingers sta ik na tien minuten buiten. En met diezelfde vingers heb ik dit stukje geschreven, omdat ik het niet kan laten iedereen de weg naar een eigen balans te wijzen.