Het is al laat als ik ’s avonds de kou in stap om onze hond nog even uit te laten. Brrr, even wennen na zo’n heerlijk warm najaar. De feestverlichting siert al sinds half oktober onze gezellige Dorpsstraat waar ook de hoge bomen prachtig zijn getooid met lichtjes. Even een fotootje van dit mooie tafereel appen naar m’n dochter die inmiddels studeert en op kamers woont in Leiden. Alhoewel het winkelbeeld verre van normaal is vergeleken met de ‘vette jaren; van vóór 2008 zijn de meeste etalages mooi versierd voor de feestdagen. Sommige eigenaren van de lege winkels hebben eindelijk begrepen dat hun buurman graag een extra etalage inricht bij hen. Iedereen blij.

Mijn oog valt op het monument van De Spar: Door Eendrachtige Samenwerking Profiteren Allen Regelmatig! Geweldig hé? In 1932 hier in de Dorpsstraat begonnen. Die samenwerking heeft hen bepaald geen windeieren gelegd met meer dan 12.000 buurtwinkels in dertig landen. Waar een pril begin van samenwerking allemaal toe kan leiden…

Doorstappend dwalen mijn gedachten af naar ons recente succes in samenwerking in de keukenbranche. Op dit moment tuig ik samen met een stevige vertegenwoordiging van deskundigen uit de branche een keuken-wikipedia op. De eerste encyclopedie met onafhankelijke informatie op het gebied van keukens voor keukenadviseurs en iedereen die erin geïnteresseerd is.

De keukenadviseur kan alle algemene productkennis die hij nodig heeft voor zijn verkoopgesprek, vinden op de keuken-wiki – inclusief voor- en nadelen ervan voor de klant. Het keukenbedrijf waarvoor de adviseur werkt, heeft daarnaast zijn eigen opleiding toegespitst op hun doelgroep en missie. Omdat de keukenadviseur het verkoopgesprek aanvliegt vanuit een breder kader van productkennis naar zijn eigen producten, kan hij de klant beter adviseren. Hij weet zo waarom hij verkoopt wat hij verkoopt. Een goed geïnformeerde keukenadviseur voorkomt klachten en fouten, straalt betrouwbaarheid uit en staat boven de materie. Bewezen is dat een goed geïnformeerde klant meer wil betalen dan een slecht geïnformeerde klant.

Het enige wat wij daarvoor hoeven te doen is, de kennis die al in de branche aanwezig is te bundelen door samen te werken. Zo simpel is het! Hiermee verhogen we het niveau van onze keukenadviseurs en daarmee van onze branche. Ons prachtige product keuken verdient dat ook! Voila, het begin is er, zo aan het eind van 2014. Waar dat allemaal toe kan leiden? Naar onze eigen versie van De Spar in 2015!

Olga Kuiper olga@dvk.nu
Twitter: olgakuiper