Het is nog aardedonker wanneer ik om 06.00 uur onze oprit afrijd naar “The Living Kitchen” beurs in Keulen. Gapend krijg ik nu al spijt dat ik daar geen overnachting heb geboekt: “phoe, het wordt een lange dag”. Koffie onderweg doet wonderen en voordat ik het weet loop ik rond op een inspirerende beurs die ik naar een steeds beter niveau zie stijgen. Ik word daar oprecht blij van!
Mijn oog valt op mooie werkbladen, apparatuur, kranen en ook op een bijzondere stand: de complete buitenkant van de stand is bedekt met foto’s van honderden verschillende gezichten. Nieuwsgierig loop ik naar binnen: “hè toch keukens?” Wanneer blijkt dat dit de gezichten van alle medewerkers van Schüller Keukens zijn, raakt me dat oprecht. Deze directie begrijpt dat je medewerkers je allerbeste ambassadeurs zijn en dat je daar beretrots op bent!
Mijn gedachten dwalen af naar het verhaal van Herb Kelleher, de visionair die jaren geleden het bijna failliete Southwest Airlines compleet nieuw leven inblies, door eerst een gezamenlijke visie met het hele bedrijf te ontwikkelen en vervolgens zijn medewerkers, geheel tegen de heersende opvattingen in, belangrijker te achten dan zijn aandeelhouders: “als medewerkers goed worden behandeld, behandelen zij de buitenwereld goed. Daardoor gebruikt de buitenwereld de producten van het bedrijf en dat maakt de aandeelhouders weer blij. Zo gaat het gewoon, het is zo logisch al wat”. Het bedrijf groeide in no-time naar een van de grootste en meest winstgevende luchtvaartmaatschappijen in de wereld.
Dit verhaal zegt mij iets over het belang van het hebben van een gemeenschappelijke visie, de kracht daarvan. Alle neuzen dezelfde kant op, dan kun je bergen verzetten met elkaar!
Het zegt mij ook iets over vertrouwen hebben in je medewerkers. De Southwest Airlines-man begreep dit beter dan de meeste anderen. Hij zag in dat hij, als hij het beste uit zijn medewerkers wilde halen, een omgeving moest creëren, waarin zij het gevoel hadden dat het bedrijf om hen gaf. Hij wist dat ze zouden uitblinken als ze het gevoel hadden dat het werk dat ze deden iets bijdroeg.
Deze gedachte heeft Schüller ook goed begrepen. Zij verkopen met hun “alle-medewerkers-op-de-foto-stand” het grote warme familiegevoel: “daar wil je wel bij horen” en “ze zullen daar met elkaar wel hele fijne keukens maken”.
Mooi hè?
Olga Kuiper
olga@dvk.nu
Twitter: olgakuiper