Het is prettig terugblikken op 2015, nippend van een ijskoud drankje in de ondergaande zon op Curaçao. De Nederlandse keukenbranche heeft een mooi jaar beleefd: de keukenverkoop zit gelukkig weer goed in de lift, al staat de marge onder druk en zijn sinds 2008 de hoeveelheid verkooppunten weliswaar zo’n beetje gehalveerd.

Enkele uitdagingen:

Hoe krijgen we jonge potentiele verkopers geïnteresseerd in en snel opgeleid voor het keukenverkoopvak? Hoe zorgen we dat er minder fouten gemaakt worden in het verkoopproces? Waar en wanneer zijn we in beeld bij het aankoopproces van onze klant en waar kunnen we dat optimaliseren?

Hoe komt er weer spek op de botten van de kleinere keukenspeciaalzaak die tegelijkertijd ook moet investeren in een up-to-date showroom?

Hoe gaan we om met de nieuwe consument die niet langer wil betalen voor gebakken lucht? Een consument die transparantie en duidelijkheid wenst. Zich uitgebreid oriënteert op internet. Eentje die best geld wil uitgeven, ook aan luxere exemplaren, als men maar weet waarvoor ze dan betalen. Ontzorgen: “ja graag, maar wat krijg ik daar dan precies voor?”Het is slechts een glimp van de kritische klant.

Iemand die deze hedendaagse consument “heel goed” begrijpt is Aart de Bruin van DB Keukengroep. Aart praat met net zoveel passie over zijn personeel als over zijn klantendoelgroep en zijn keukenzaken. Het feit dat hij gemiddeld een 9,7 scoort bij de reviews van Qasa.nl is een logisch gevolg van zijn policy. Vrijwel alles klopt dus voor zijn doelgroep. “Internet is geen bedreiging zegt Aart, het is een uitstekend hulpmiddel waarvan de hedendaagse consument zich nu eenmaal bedient en waarmee de keukenretailer zijn voordeel kan doen”.

Hier op de Antillen lopen de keukenverkoopbedrijven weer tegen heel andere uitdagingen op. Ik ben hier naartoe gekomen om hen deze week veel tools aan te bieden, om de uitdagingen om te buigen tot kansen. Kansen die een stevige groei moeten gaan creëren. Kijk, daar word ik dan weer blij van :-).

Bent u voorbereid op uw uitdagingen in 2016? Hoe druk het ook is: plan vóór het einde van het jaar nog een sessie met uw keukenverkoopteam, scherp de doelstelling, doelgroep en de missie van jullie bedrijf aan en draag het als team. Uitdagingen worden kansen. Allemaal op weg naar de 9,7!

Ik wens u allen alvast een fantastisch 2016 toe en bedenk: “de toekomst is niet wat je overkomt maar wat je er zelf van maakt”.

Olga Kuiper
olga@dvk.nl
Twitter: olgakuiper