Zondagochtend, oef, beetje een zwaar hoofd van de lekkere rode wijn gisteravond. Dus dat wordt zeker hardlopen om het lijf en de kop weer fris te krijgen. Daarna een heerlijk ontbijtje met man en beide dochters in het ochtendzonnetje met een licht klassiek muziekje op de achtergrond. Wat wil een mens nog meer?
Wat mijn dochters nog meer blijken te willen is shoppen. “Mam, je gaat nooit mee”! Ik heb zo’n enorme hekel aan winkelen…….Maar als ik die verwachtingsvolle gezichten zie, bezwijk ik. Mezelf moed inpratend lopen we even later in de drukke winkelstraten.
Die middag mijmer ik, gezeten tussen grote hoeveelheden kleding, weg naar mijn eigen personal shopper. Twee keer per jaar struint ze door m’n kledingkast en zegt wat wel en niet kan. Er hoeft weinig weg. Ze maakt foto’s van goeie combinaties, die ze dan plastificeert en in een bladerboek stopt……Hierdoor draag ik kleding veel langer. Dan gaan we gericht shoppen. Ik hoef alleen maar te passen en te kopen. Ondertussen drinken we veel koffie en lunchen we uitgebreid. Hoe ideaal is dat? Ik ben bereid haar niet geringe uurtarief te betalen, omdat ze zoveel meer biedt dan alleen shoppen. Ze verdient zichzelf terug!
Tijdens onze laatste lunch vertel ik haar dat mijn eigen keukenbranche, nog veel van haar kan leren omdat de marges onder druk staan. Ook voor degenen die het goed doen. Die hebben veel geoptimaliseerd in hun keukenbedrijf, maar vergeten op te noemen wat ze allemaal extra doen, naast het leveren van de keuken. Laat staan daar een prijs voor te rekenen. Dat is verdisconteerd in hun keukenprijzen zeggen ze dan! Zoals bijvoorbeeld: bouwvergaderingen bijwonen, overleg voeren met de aannemer en andere leveranciers, inmeten, installatietekeningen maken, werk voorbereiden etc. Allemaal werkzaamheden die veel tijd kosten en die ervoor zorgen dat de klant volledig ontzorgd wordt en straks een foutloze droomkeuken geleverd krijgt. Als je dan ook nog bedenkt dat de huidige klant transparantie wenst, ben je toch een dief van je eigen portemonnee als je die extra werkzaamheden niet benoemt en doorrekent?
Dus beste keukenretailer, vermeld in uw offerte wat u allemaal doet, naast het leveren van de keuken, en noem daar een prijs bij of een waarde als u liever uw totaalprijs van de keuken verhoogd. Zo vergroot u niet alleen uw marge, maar u onderscheid zich ook meteen van de rest.
Olga Kuiper
olga@dvk.nu
Twitter: olgakuiper