“We moeten die consument niet wijzer maken dan hij al is, hè Olga”, antwoordt een gerenommeerde keukenretailer op mijn vraag of “de keukenwiki” ook voor consumenten beschikbaar zou moeten zijn? Op mijn ronde om de keukenwiki in de markt te zetten namens Inretail, kom ik diverse zienswijzen tegen.
In 2015 heb ik, in opdracht van WoonWerk, nu Inretail, samen met verschillende keukenindustrie-partners, de keukenwiki ontwikkeld. De keukenwiki is een kennisbank met onafhankelijke productinformatie op het gebied van keukens opdat de keukenadviseur zichzelf deskundiger kan maken. Een voorbeeld: stel, je bent keukenadviseur en er komt een klant (met kleine kinderen) die graag een glazen werkblad wil. Een product wat jij eigenlijk nooit verkoopt. In plaats dat je deze keuze bij voorbaat afkraakt of “onzin verkoopt” kijk je snel in de zoekfunctie van de keukenwiki en leest kort over de eigenschappen van het glazen werkblad, de voor- en nadelen voor de gebruiker en in welk prijssegment het werkblad zich bevindt. Je kunt jouw klant nu een gefundeerd advies geven: “dat het namelijk niet erg geschikt is als er kleine kinderen rondlopen of meehelpen met koken omdat de randen van het glas kwetsbaar zijn voor beschadigingen waardoor het gaat splinteren”. Bekend is dat een beter geïnformeerde klant bereid is om het product bij jou te kopen en er ook nog eens meer geld voor uit te geven. Dat willen we toch allemaal?
Toetsen zorgen ervoor dat je kris-kras door de wiki wordt geleid. Je leert de zoekfuncties gebruiken en doet ondertussen kennis op. Dat je echt goed moet lezen bewees de testfase waarbij ervaren adviseurs geen van allen de toets in één keer haalde. Het was oefenen geblazen voor het felbegeerde certificaat. De wiki is dus niet alleen een handig instrument voor beginnende adviseurs.
De wiki is vrij toegankelijk voor iedereen maar (nog) niet vindbaar in de zoekmachines opdat we de keukenbranche een voorsprong gunnen. Dus beste keukenadviseur: pak deze kans en mopper niet op de mondige klant! Zo “vinden consumenten verkopers vaak dom” stond er onlangs in het AD. Eenvoudigweg omdat de consument vaak meer weet dan de verkoper. Dat is geen bedreiging maar een feit. “Get used to it” en zorg dat je van je vakmanschap meesterschap maakt. Het complexe product “keuken” leent zich daar uitstekend voor! Je verkoopt niet alleen meer. Het voelt ook gewoon goed om een expert te zijn: http://keukenwiki.nl/wiki/KeukenWiki
Olga Kuiper
redactie@qumedia.nl