“Zo, ik kom jou ook op de gekste tijden in het park tegen hé?” begint een hondenbaasje zijn monoloog als ik hem ’s avonds laat tegenkom bij het uitlaten van onze hond. “Werk jij niet? Die wethouder van jou verdient al genoeg zeker?” Beduusd en enigszins vermoeid hoor ik zijn veronderstellingen aan. Als hij klaar is met zijn relaas zeg ik: “ik ben al 20 jaar eigen baas, ik heb de hele avond doorgewerkt, omdat ik dan zo mijn man nog even zie die vrijwel iedere avond laat huis is omdat hij wil zorgen dat de burgers in deze stad een fijn leven hebben. Maar excuseert u mij, want morgen begin ik weer om 08.00 uur in Utrecht: mensen coachen om ze van hun vooroordelen af te helpen. Fijne nacht!”

Interpretaties, dingen veronderstellen die er niet zijn. We kunnen er als mens wat van. Toch gaat het vanzelf. Ons brein is nu eenmaal zo ver ontwikkeld dat we dat automatisch doen. Als we louter beschrijvend naar gedrag zouden kijken, geeft dat ons veel meer informatie over de ander. Er zou minder miscommunicatie zijn. Jezelf hierin ontwikkelen levert dan ook veel op.

Vooroordelen. Ik kom het dagelijks tegen bij mijn werk als trainer en coach: de binnendienst over de buitendienst/verkoper: “ze komen ergens halverwege de dag binnen kakken en zijn vaak rond 15.00 uur al weer weg……”. De buitendienst over de binnendienst: “ze maken binnen een fout en ik moet maar weer zien hoe ik de relatie met mijn klant herstel”. Herken je het?

In een tijd als deze waarin iedere minuut telt en de zaken zo goed gaan dat we ons allemaal een slag in de rondte werken, tiert de miscommunicatie welig. Gebrek aan tijd zorgt voor nog meer eilandjesvorming, de deuren gaan soms dicht omdat een mens anders niet meer ongestoord kan werken. Er wordt nog minder gesproken, des te meer verondersteld. Dé voedingsbodem voor fouten en een slechte sfeer.

Beste branchegenoten, investeer bewust in relaties die je nodig hebt. Het bespaart uiteindelijk veel tijd, geld en fouten. De kroon op mijn werk is als ik zie hoe bij teams in bedrijven vooroordelen worden omgebogen naar begrip voor elkaar om samen een ijzersterk team te vormen dat de klant optimaal bedient. Samen verzet je bergen en het mooie is dat het je niet eens moeite kost. Zo’n heerlijke werksfeer gun ik jullie allemaal. Een fijne zomer gewenst!

Olga Kuiper
redactie@qumedia.nl