Maandag 20 november. Behalve dat mijn zus jarig is heb ik een waslijst van prioriteiten voor die dag. Eerst maar even opnieuw mijn agenda indelen. Hoe verleidelijk is het om een bijeenkomst te schrappen waar ik niet direct nodig ben? Als ik later op de dag bij het Inretail-event 2030 aangeschoven ben, heb ik er echt geen spijt van. Een mens moet van tijd tot tijd zijn blik verruimen, branchegenoten ontmoeten en vooral geïnspireerd worden. Ga dus zeker ook de volgende keer!

Dat de consument van 2030 heel anders is dan nu kon ik wel raden, maar dat die trend daarnaartoe al stevig is ingezet, was toch wel verassend. Retail verandert nu al razendsnel. Als je vandaag de dag om je heen kijkt worden goederen niet alleen gekocht, maar ook geruild, geleased en gerecycled. De verwachtingen van de consument stijgen voortdurend, gevoed door groei en verandering vanuit digitalisering. De kunst voor de Retail is om die verwachtingen te overtreffen, mensen te verbinden, te helpen en hen van gemak te voorzien. De Retail kan hun wereld mooier en efficiënter maken. Wat een prachtige opdracht voor ons. De nieuwe consument biedt ons duizelingwekkend veel kansen.

Zo kan de keukenbranche zich alvast voorbereiden op een transitie van keukenverkoper naar serviceverlener en invuller van behoeften. Geen nieuw werkblad maar “hete pannen op het aanrecht”. Geen afwasmachine maar “een blinkend schone vaat”. Geen oven met appbediening maar “de appeltaart bakken terwijl je in de auto zit”. Het gaat om de behoeften van de consument te vertalen naar beleving. Daar wordt de hedendaagse mens blij van. Wat een heerlijk idee dat we eindelijk van onze productgerichte verkoop kunnen afstappen!

En dat die mens in 2030 met een klik op zijn digitale polsbandje zijn apps bedient, tja, duhhhh, zover zijn we nog niet. Of toch? …..Echt, het is er al. De verandering gaat razendsnel. Beste keukenretailer, omarm de verandering en pak die enorme kansen. Begin met de kans die jou het beste past.

Een mooier begin van 2018 kan ik me niet voorstellen! Maar geen nieuw begin zonder een goede afsluiting. Want hoe blij je ook bent met je top-omzet van 2017, echt gelukkig ben je pas als je dat kunt vieren met alle mensen om je heen die je lief zijn. Dat wens ik jou van harte toe en blijf gezond.

Olga Kuiper
redactie@qumedia.nl