“Dit huis schoonmaken heeft dus geen prioriteit voor mij mam” roept mijn jongste dochter in een verhitte discussie waarin ik betoog dat we hadden afgesproken dat ze het dinsdag al zou hebben gedaan. “Ik wil je best helpen mam, maar wel wanneer het mij uitkomt en by the way: toen zat ik met jou bij de EHBO, weet je nog?” Ik probeer mijn frustratie over mijn hulpeloosheid weg te zuchten en spreek mezelf in stilte toe: “Loslaten Ol, het gaat op een ander moment gebeuren dan jij wil, nou en?”

De vieze vloer trotserend tuur ik over het randje van mijn bril, waar ik ver en dichtbij niet al teveel mee zie. Een heftige oogontsteking vlak voor onze wintersport maakte dat ik deze niet-up-to date versie moet dragen waardoor ik als een halfblinde mol van de piste af zoefde. Dat kon mijn man niet zeggen toen hij van achteren keihard werd aangeskied en daarbij zijn pols verbrijzelde. Enfin “de blinde hielp de lamme” in dit geval. Toen ik een weekje later op mijn snufferd viel tijdens het hardlopen en daarbij de pezen van m’n ringvinger scheurde met nog een breukje erbij cadeau, bleek dat je deze handicaps dus ook kunt verenigen in één mens. Als vervolgens je huishoudelijke hulp acuut moet stoppen, voelt een mens zich even machteloos.

Machteloosheid, het gevoel te hebben dat je geleefd wordt, er steeds nieuwe werkzaamheden bijkomen, Ik kom het momenteel in mijn werk als trainer/coach bijna niet anders tegen.

Pak de regie over je werk en je leven terug door prioriteiten aan te brengen in wat je doet, zoals efficiënt agendabeheer. Dat betekent: al je agendapunten een volgorde in prioriteit geven bijvoorbeeld d.m.v kleuren in outlook. Alles wat “in je hoofd zit” met steekwoorden in de notities van je telefoon zetten, zodat je bovenkamer vrij is. Vervolgens check je iedere ochtend of jouw werkzaamheden voor die dag nog diezelfde prioriteit hebben of aangepast moeten worden. Heb je werk waarbij er veel zaken “tussendoor” komen, turf dan hoe vaak dat is en hoeveel tijd je dat kost. Deze tussendoorwerkzaamheden zijn dus ook allemaal agendapunten. Krijg je nieuw werk erbij, bespreek dan met je leidinggevende welk ander werk hierdoor kan vervallen of welke prioriteit dit nieuwe werk heeft. Krijg je alleen maar werk erbij, dan zullen andere werkzaamheden gaan vervallen, simpelweg omdat ze geen prioriteit meer hebben. Op deze manier hoef je niet op te zien tegen nieuw werk of nieuwe werkwijzen. Wees gerust, het past allemaal in jouw agenda. Proactieve mensen zijn niet alleen efficiënter maar ook veel gelukkiger en dat heerlijke gevoel wens ik jou toe.

En ik? Ik mag blij zijn dat dochterlief mijn huis schoonmaakt, maar dan wel volgens haar prioriteit. Duhhhh…

Olga Kuiper
redactie@qumedia.nl