Aandacht… het woord gonst de afgelopen maanden steeds weer door m’n hoofd. Komt het doordat ik merk wat gebrek aan aandacht teweeg- brengt? Of is het dat ik elke keer blij word van wat positieve aandacht oplevert?

Mijn oudste dochter werd afgelopen weekend met haar hockeyteam kampioen. Zoals ze vorig jaar hun koppies lieten hangen wanneer de te- genstander scoorde, zo knokten ze zichzelf dit jaar naar de overwinning toe. Gisteren werden ze gehuldigd met nog drie andere teams van de club. Alle kampioenen, hun ouders en grootouders stonden opgetogen, met camera’s in de aanslag, te wachten op het plechtige moment. Toen de voorzitter omwille van een mogelijke verslapping van de publieks- aandacht alle vier de teams in één adem noemde, zag ik de koppies van de meiden weer gaan hangen. Voor ik het wist stond ik vooraan en had de microfoon in mijn handen. Mag de muziek nog even uit? Ik had maar één minuut nodig om het team naar voren te roepen en hen en hun coa- ches de pluim te geven die ze dik verdiend hadden. Daarna vloeiden er tranen, bubbels, waren er bloemen en knipten de ouders de foto’s om dit geluksmoment vast te leggen van de meiden met hun opgeheven hoofd.

Aandacht, een item dat ook in onze branche leeft. Zo huurt de nieuwe directeur van Bulthaup kunstenaars in om zijn prestigieuze merk te ver- persoonlijken naar de wens van de klant van deze eeuw. Die klant wil geen nummer zijn, maar wenst persoonlijke aandacht, vormgegeven in zijn nieuwe keuken. Is dat een nieuwe tendens? Of is het een logisch antwoord op de massaproductie van de afgelopen decennia?

Menselijk gezien is het niets nieuws. De klant die persoonlijke aandacht wil, koopt al jaren bij de keukenspeciaalzaak. Die zich op dit moment meer dan ooit kan onderscheiden in een markt waar internetwinkels en megaconcerns hun opmars maken. Het is de kans om bij de mensen thuis een kijkje te nemen, echt mee te denken en de klant van A tot Z te begeleiden totdat hun droomkeuken een prominente plek in hun huis heeft ingenomen met een ‘beetje van de klant en een beetje van de keu- kenadviseur’. Zoals Bob Sikkes praat over aandacht voor je klant, in het interview elders in dit blad: “Je krijgt er zo veel voor terug: tevreden, blije klanten, daarvoor doen we dit toch allemaal?”

Olga Kuiper