Wat een geruststellende gedachte. In een tijd dat alles verandert, waarin nog heel veel gaat gebeuren, is er één rustpunt en dat is je huis! Je blijft zitten waar je zit. Wat een zegen dat die woningmarkt voorlopig op slot zit. Dan kunnen we er ook wel een flinke investering tegenaan gooien, moet de bewoner denken volgens recent onderzoek van NRC Media.
Maar hoe krijgen we die consument zo ver dat hij geen dure auto koopt maar kiest voor een nieuwe keuken? Alle stuntreclames ten spijt, overtuigen kun je de Nederlandse klant alleen met nuchtere feiten: een flinke besparing op je energierekening wanneer je nieuwe keukenapparatuur aanschaft, meer bergruimte als je de keuken efficiënter indeelt, om nog maar te zwijgen over het behoud van je rug als je de hoogte van je werkblad aanpast en de apparatuur op de juiste hoogte inbouwt… Zulke voordelen heeft die auto niet, toch?
Het mag duidelijk zijn, echt paaien doe je die klant met een nieuwe beleving. Een beleving waar hij zichzelf in kwijt kan, waar hij bij wil horen. Waar kun je bijpraten met je gezin, vrienden en buren over alle ingezette verandering die jij voor je kiezen krijgt? Juist, in de keuken natuurlijk (ik moet er niet aan denken: de buurman op de rand van m’n bad…) vergezeld van lekkere hapjes en een dito glaasje wijn (heb je niet in de auto, een enkele limousine daargelaten). De strijd waar het geld aan wordt uitgegeven winnen wij dus makkelijk zou je denken.
De wereld ligt aan onze voeten als we de nieuwe-consumentenbril maar opzetten en ophouden met onze productgerichte marktbenadering. De keukenbranche is hopeloos ouderwets, met een beroerd imago op de koop toe! We kunnen het zo veel beter doen voor de nieuwe gebruiker: alle aspecten met betrekking tot het kopen van een keuken duidelijk belichten en niet een (klein) gedeelte zoals we tot nu toe deden. Transparant zijn in je prijsstelling. De klant wil gewoon precies weten wat hij koopt en kan zijn geld maar één keer uitgeven.
Volop ruimte dus, om onszelf te verbeteren! Doen we dat ieder voor zich, of slaan we de handen ineen? Samen sterk staan voor hetzelfde doel: de keuken moet beter op de kaart in Nederland, de koek groter maken voor ons allemaal. Daar profiteren alle partijen in de keukenbranche dan evenredig van. En de koper ook. Die weet ineens veel zekerder hoe hij de vertrouwde woning als nieuw gaat ervaren met die topkeuken van zijn keuze. Waar wachten we op?
Olga Kuiper