Mevrouw, geweldig deze UHD Premium: naast UHD beschikt deze TV over 10 bit HDR, voldoende helderheid en een breed kleurgamma. Dat is wel even wat anders dan UHD waarbij alleen 4K beelden 4 keer scherper zijn dan Full HD-beelden……
WTF staat deze man met termen te smijten waar ik totaal niks van begrijp? Ergernis. Ik heb toch kort mijn beperkte wensen kenbaar gemaakt? Als ik dan een open vraag stel over wat hij bedoelt krijg ik wederom een uitgebreide uiteenzetting waarbij ik halverwege afhaak, hoezeer ik ook mijn best doe. Alles duizelt me. Excuserend onderbreek ik zijn monoloog en verlaat gefrustreerd de winkel. Ik dacht even snel een TV te kopen. TV interesseert ons weinig. We kijken nieuwsprogramma’s en soms Netflix in de vakantie.
Ik ben het type doener (niet lullen maar poetsen), een mensenmens (ik doe echt mijn best om de verkoper de koop te gunnen) en beslisser (kom kort met argumenten terug op mijn wensen en ik koop). De tv-verkoper is het type analist/denker. Dit type heeft veel informatie nodig om uiteindelijk een beslissing te nemen en te kopen. Hij heeft veel met feiten met dingen/zaken, minder met mensen (hij ziet niet hoe gefrustreerd ik raak) en neemt te veel tijd (ik loop weg).
De verkoper houdt zich aan het veel gehanteerde spreekwoord: “behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden”. Goed bedoeld, maar daar koop ik niks voor!
Het succes in onze communicatie hangt in grote mate af van hoe wij op anderen overkomen. Als je iets van iemand anders gedaan wilt krijgen, loont het zeer als je “de taal van de ander spreekt”. Of het nu je partner, je puberende kind, je medewerker, je baas of je klant is, lees de ander zijn gedrag en pas jouw communicatie aan op die van de ander. De ander voelt zich (eindelijk) begrepen, kan opeens achteroverleunen (ik vertrouw hem want hij snapt me). Lacht zelfs (kan zich ontspannen). Knikt bevestigend ja (we zitten op één lijn). Hij is nu bereid te doen wat jij van hem vraagt.
Het mooiste moment voor mij is wanneer cursisten op de terugkom-bijeenkomst na mijn training, soms met een lachend gezicht van ongeloof, vertellen hoe de relatie met hun meest lastige klant positief veranderd is. Daar word ik weer blij van en hun baas ook :-).
Olga Kuiper
redactie@qumedia.nl