Aan tafel bij de eigenaar van een gerenommeerd keukenbedrijf besef ik hoe “booming” de keukenbranche momenteel is. Het leeft, het bruist, de vonken spatten eraf. Hier wordt gewerkt. Heerlijk om te zien en ik begrijp best dat hij alle zeilen bij moet zetten nu het hoofd verkoop er niet meer is. Een gesprek wat logischerwijs continu wordt onderbroken door medewerkers uit alle divisies. “Tja, sorry Olga: ik stuur nu zelf tijdelijk het verkoopproces aan omdat ik wil weten wat er gebeurt. Bij de vorige verkoopmanager begon alles steeds stroever te lopen in het bedrijf”. “Stroever, hoezo, vraag ik?” Hij: “onbegrip bij collega’s onder elkaar, minder verantwoordelijkheidsgevoel bij sommigen. Het verkoopproces duurt langer, er worden meer fouten gemaakt. Kortom, het kost omzet en de sfeer werd er ook niet beter op”. Dan ben je dus continu brandjes aan het blussen.
“Communicatie” roep ik. Zorg dat er een werkomgeving is waarin alle medewerkers zich uitgenodigd voelen datgene te zeggen wat ze willen zeggen. En dan graag op een manier waar de andere collega wat mee kan. Als jouw medewerkers gezamenlijk leren hoe ze feedback moeten geven en ontvangen, bereik je dat. Sterker nog, Het is de basis van een zelfsturend team waarin de mensen in staat zijn elkaars problemen of uitdagingen op te lossen. Intervisie heet dat. De beste manier om te zorgen dat iedereen in het bedrijf zijn eigen verantwoordelijkheid pakt en meedenkt met een andere collega. Er ontstaat ook meer begrip voor elkaar in andere divisies.
“Maar we overleggen al met elkaar”, hoor ik hem zeggen. Iets wat ik vaker hoor. Overleg is nodig maar actief met elkaar meedenken is wel even wat anders. Dat moet je leren, vooral de spelregels ervan, anders werkt het niet voor iedereen en werk je met individuen in plaats van een team.
Soms is het nodig dat je een nieuwe communicatie-basis neerzet. Zeker als je bedrijf flink gegroeid is, de werkdruk is verhoogd of als je nogal wat wisselingen in personeel hebt gehad.
Als ik ondertussen zie dat mijn dochter al vier keer gebeld heeft, neem ik verontschuldigend de telefoon op. De gemoederen lopen flink op aan de andere kant van de lijn: “dat ik er toch niks van begrijp, zegt ze”. Beduusd hang ik op en kijk in de lachende ogen tegenover mij. “Misschien thuis ook even intervisie doen Olga?” Pfffff….
Als we vaker dezelfde taal zouden spreken, zou de wereld er heel anders uitzien. Begin nou maar gewoon in je bedrijf. Het levert veel op: efficiëntie, meer omzet en gelukkiger medewerkers. En vergeet niet om thuis te oefenen!
Olga Kuiper
redactie@qumedia.nl