Een donkere woensdagmiddag, het wil maar geen winter worden. Ik rijd mijmerend terug van een bezoek aan een groot keukenbedrijf. Hoe zorgen we collectief dat de keuken in Nederland beter verkocht wordt? Het product verdient het, de consument en wij ook.

Op mijn voicemail staat een dringend verzoek om de komende acht weken marketing- trainingen te geven aan eerstejaarsstudenten op een hogeschool in Breda. Komende maan- dag beginnen… pfff, ik weet even niet hoe ik het in kan passen maar mijn hart zegt ja. De dagen ter voorbereiding laat ik alles uit m’n handen vallen om me in te lezen en bij te spij- keren. Hoe leuk is dat, marketing van deze tijd met social media, inspelend op beleving? Een nieuwe kapstok waar ik al mijn ervaring aan op kan hangen. Ach wat, die studenten kunnen me daarover veel leren.

Wanneer ik op maandagochtend tegen zestien vragende bekkies van 18 tot 22 jaar aankijk bij de vraag ‘wat is marketing?’, besef ik hoezeer marketing vooral geassocieerd wordt met verkoop. Terwijl verkoop slechts een onderdeel daarvan is.

Marketing beoogt producten, diensten, ideeën en activiteiten te ontwikkelen afgestemd op de behoeften en wensen van de consument. De studenten noemen hippe campagnes van bekende (frisdrank)merken, die inspelen op ‘happiness’ en duurzaamheid. De basis van hun marketing is al jaren op orde. Dan loont het om zulke campagnes te voeren.

In de keukenbranche zien we ook steeds meer trendy campagnes verschijnen. We willen graag met onze tijd mee. Maar wat is het effect ervan als je nog steeds je ‘productiebril’ op je neus hebt in plaats van je ‘marketingbril’? Als de basis, één van de vijf P’s van de marketingmix, niet klopt, kom je nergens. Sluit je product wel aan op de wensen van je doelgroep, is je prijs niet te hoog of te laag, klopt de plaats van verkoop en distributie, is je promotie afgestemd op je doelgroep, is je personeel kundig en geven ze het juiste advies? Pas als deze elementen met elkaar in evenwicht zijn en je de bril van de consument opzet bij alles wat je onderneemt, dan zul je optimaal winst creëren.

Winst in de zin van meer centen, winst voor je klant omdat hij tevreden is, winst voor de natuur omdat je aan duurzaamheid werkt, winst voor je personeel en jezelf omdat ieder- een tevreden is. Winst draagt bij aan geluk. Ik zeg: doen!

Olga Kuiper olga@designvakbladkeukens.nl twitter: @olgakuiper