Investeren in leren

In een weekje voorjaarsvakantie geen hockey, Judo of andere verplichtingen zoals werk bijvoorbeeld.  De huizenbouwkoorts zit er goed in bij ons thuis. Nog voordat de grond is aangekocht wil dochterlief alvast met mij op keuken (jawel),  badkamer en meubeljacht  in het Rotterdamse, om duidelijk haar invloed aan te wenden mocht ik het idee hebben dat ik het allemaal zou gaan beslissen. High Tech meubelzaak in en uitlopend, bekruipt me een crisisgevoel.  Ik zie in veel zaken adviseurs hoofdzakelijk met dozen schuiven alsof ze met de allerlaatste leegverkoop doende zijn……Is dit strategie? In ieder geval roept het bij mij een gevoel op van: “ vergane glorie” ik wil hier weg en zeker niet kopen! Alles draait toch niet uitsluitend om een lage prijs? Maar dit terzijde.

Mijn puberende dochter wijst naar een keukenzaak die er werkelijk prachtig uitziet. Wow, wat een verademing. Zo hoort het….Waanzinnig ingericht naar het laatste design uit Italië. Opgeruimd. Tip, top in orde. Terwijl ik wat lades open (mijn inmiddels bekende tik) hoor ik mijn dochter vragen aan de adviseur: “ Prachtige Keukens, waar komen ze vandaan?” Uit Italië antwoordt hij. O, gaaf, waar staat de fabriek vraagt ze? Ehhhhh, ook in Italië…..Ja, maar waar in Italië? Dat is niet bekend zegt hij. (oeps, ik weet dat die fabriek in Nederland staat) Ik hoor haar fronzen maar ze laat zich niet uit het veld slaan: “ die keuken daar, wijst ze, van welk materiaal is het werkblad eigenlijk gemaakt? Ik vind het zo mooi”. Ehhh van steen zegt de adviseur. “Natuursteen?”  Hoor ik mijn dochter kritisch vragen. Ehhh, nee, gemengde steen, zegt hij…..Ai, dit gaat ze niet pikken weet ik……ik duik weg en schuifel via de zijkant naar de uitgang. Hier hoor ik even niet bij. Ik heb last van plaatsvervangende schaamte. Er stond toch “keukenadviseur” op zijn naamplaatje?

Waarom weet deze man niets? Als je in zo’n prachtige showroom mag adviseren horen kennis, emotie en ervaringsverhalen toch van onder uit je tenen te komen? Dan pak je de klant toch helemaal in op kwaliteit en onderscheid je je van de prijzenverkopers om je heen?  Zouden deze adviseurs bijvoorbeeld naar de “ Eurocucina” gaan in Milaan vraag ik me af? Of volgen ze wel eens een training? Dat geeft je als adviseur een geestelijke bagage waar je tijden mee vooruit kan. Wie van tijd tot tijd geïnspireerd wordt, door opleiding of beurzen, en de dingen oppikt waar hij wat mee kan, wordt niet alleen veel zekerder van zichzelf maar wordt ook een gelukkiger mens. Bij iemand met zoveel uitstraling wil iedereen graag kopen! Investeer in uw adviseurs en vergeet ook uzelf niet!

Veel inspiratie toegewenst!

Olga Kuiper