Maandagnacht 02.30 uur: net terug van een vijfdaagse training uit Spanje schuif ik moe en vol plannen naast manlief. Als de wekker alweer om 07.00 uur afgaat bedenk ik me dat ik snel de volgende tas moet inpakken om af te reizen voor 2 dagen Küchenmeile. Een wazige blik in de volle wasmanden en de lege koelkast laat me twijfelen of ik toch niet even orde op zaken zal stellen hier? Gelukkig word ik gered door wat ik net geleerd heb op de training: “houd je bezig met de juiste zaken en mensen”. Dus, verlaat ik het pand net zo snel als ik het ’s nachts betreden heb…
Nietsvermoedend zoevend, begeleidt door een heerlijk zonnetje, kom ik er na 4 uur achter dat ik een uur verkeerd ben gereden naar een plaats met dezelfde naam. Vervolgens moet ik zo plassen dat ik ternauwernood een naar ranzig vet ruikende friettent kan bereiken waar ik persé iets moet bestellen om naar toilet te kunnen gaan. Eindelijk verlost van enkele liters werk ik de meest gore hotdog naar binnen, die ik ooit gegeten heb. Wanhopig, met stinkende vette vingers op m’n iPhone zoekend op Google Maps, smekend; “of hij me dan de weg kan wijzen, want de TomTom doet het niet?”. En er dan achter komen dat de stem niet werkt van Google Maps. Daar zat ik dan…Ik werd aan alle kanten belemmerd om de gewenste bestemming te bereiken en begon het absurde van deze situatie in te zien. In deze plaats zetelde een potentiele opdrachtgever die mij al twee keer had afgebeld…. Wat had ik mij ook al weer als doel gesteld op de gevolgde training? “Dat ik me zou focussen op de JUISTE opdrachtgever”. Dusss, dit was duidelijk niet de goede. Wissen die bestemming!
Weliswaar 2,5 uur later dan gepland, kwam ik elders overal de juiste fijne mensen tegen en prachtige merken, omringd door warme gastvrijheid en verassend design. Het Duitse lijnenspel straalde kracht en rust uit. “Mooi van eenvoud” zei de Italiaanse designliefhebber blij.
Dus, mocht het zo zijn dat alles tegenzit bij uw keukenverkoop: kies dan of u doorgaat met deze hopeloze klant die u waarschijnlijk geld gaat kosten en ergernis oplevert. Of dat u hem op tijd doorsluist naar een concullega en de rest van uw tijd spendeert aan fijne klanten waar u blij van wordt en die u een goede marge opleveren. Uw gevoel wijst u de weg.
Olga Kuiper
o.kuiper@qmedia.nl